Na konci kalendářního roku je zvykem rekapitulovat. Turistický ruch sice nezná časové hranice určené hospodářským rokem, ale přece jen se můžeme podívat, jaké úspěchy či neúspěchy zaznamenalo Španělsko v oblasti cestovního ruchu. Konkrétně na jeden produkt, který je u nás pro cestování po Španělsku stále málo využíván, ale který má bezesporu velké přednosti. Šetří čas, peníze i cestovatelskou energii v podobě čekání na letišti. A funguje stejně dobře pro individuální turistiku jako pro skupinovou. Je jím železniční doprava reprezentovaná především společností Renfe.
Ne všechny španělské destinace jsou spojené s Českou republikou celoročně, ale města jako Madrid, Malaga a Barcelona takové letecké spojení mají, a fungují tak jako skvělý přestupní a výchozí dopravní uzel. A kam se z nich dostanete vlakem? Na to vám dáme tip v tomto článku. A předem je třeba zdůraznit, že nebudeme mluvit o příměstských vlacích nebo o víkendových turistických vláčcích, nýbrž o rychlovlacích, které evidentně vytlačují přestupní leteckou dopravu z důvodu přívětivé ceny, rychlosti a pohodlí. Je třeba však zdůraznit, že jízdenky na tyto rychlovlaky se kupují nikoliv rok dopředu, ale nejdříve tři měsíce dopředu. A jejich cena se odvíjí od poptávky, obdobně jako u letecké dopravy. Oproti autobusové dopravě mají vlaky velkou výhodu, a sice přesnost, žádné zácpy na trase a možnost si kdykoliv odskočit na toaletu. Děti do tří let jsou zdarma, od tří let s výraznou slevou.
Španělsko před lety vsadilo na dálkovou železniční dopravu a její spoje a rychlost jsou bez nadsázky obdivuhodné. Tak například vlaková trasa mezi Madridem a Barcelonou v posledních letech výrazně profitovala z liberalizace železničního sektoru. Podle studie prodejní platformy Trainline klesla od roku 2019 cena za cestu mezi těmito dvěma městy o 65 %. V současné době mají jízdenky na tuto trasu průměrnou cenu 35 eur, což je o 22 % méně než v roce 2022. Délka spojení trvá pouhé tři hodiny.
Na trase mezi Madridem a Alicante, tedy na pobřeží Costa Blanca, se podařilo zvýšit počet cestujících na šestinásobek a cena jízdenek se za poslední rok snížila o 47 %, což znamená průměrnou cenu 29 eur, uvádí společnost Trainline. Vzdálenost 359 km vlak urazí za pouhé dvě hodiny dvacet minut.
Velmi oblíbená je také trasa Madrid – Valencie. Počet cestujících se zvýšil pětinásobně. Ceny jízdenek klesly o 44 % a v roce 2023 budou v porovnání s předchozím rokem stát v průměru 23 eur. Podobné trvání má i rychlovlak z Madridu do této destinace.
Stejně tak několik andaluských měst patřilo v roce 2023 mezi ty nejoblíbenější. Především se jedná o trasu mezi Madridem a Malagou, která oproti loňskému roku zčtyřnásobila počet cestujících. Obdobně i Madrid – Sevilla nebo Madrid – Córdoba patřily k velmi vytíženým trasám.
Kromě vysokorychlostních vlaků AVE představuje hlavní železniční společnost Renfe takzvanou Renfe Avlo (Alta Velocidad Low Cost) a pod touto značkou nabízí vysokorychlostní železniční dopravu za snížené ceny. Její hlavní rozdíl oproti službě AVE spočívá v tom, že zastavuje ve všech městech s vysokorychlostním provozem na koridorech, která již obsluhuje, zatímco tradiční vlaky služby AVE pokrývají trasu přímo od začátku do konce, bez mezizastávek nebo se zastávkami pouze ve velkých městech. Vlaky mají pouze jednu kategorii a mají automaty na jídlo a nápoje, nemají jídelní vůz. Cena jízdenky se pohybuje od 7 do 89 eur, což představuje průměrnou slevu oproti AVE ve výši 60 až 90 %. V současné době jezdí na vysokorychlostní trati Madrid – francouzské hranice přes Barcelonu, na vysokorychlostní trati Madrid – Levante (Valencie) a na vysokorychlostní trati Madrid – Malaga.
Renfe provozuje ještě vysokorychlostní vlaky Avant, které jsou určeny pro krátké cesty mezi blízkými městy a pro poskytování služeb na střední vzdálenosti vysokou rychlostí. Dosahuje maximální rychlosti 250 km/h, což mu umožňuje překonat vzdálenost 157 km za pouhé 2 hodiny. Vlaky Avant jsou navrženy tak, aby poskytovaly komfort každému cestujícímu. V souladu se všemi moderními standardy jsou vlaky vybaveny klimatizací, elektrickými zásuvkami u sedadel a automaty s jídlem a nápoji. Pro cestující s omezenou pohyblivostí jsou všechny vozy bezbariérové. Majitelé domácích mazlíčků mají možnost vzít s sebou svého čtyřnohého společníka. Jeho váha musí být nižší než 10 kg a musíte si zakoupit další jízdenku.
Podle studie Trainlinu je vlak stále platnější volbou pro turisty, kteří přijíždějí objevovat Španělsko. V jejím závěru se uvádí, že mezi turisticky oblíbené trasy patří trasa Sevilla – Barcelona, kde 63 % z celkového počtu cestujících tvoří cizinci. Další v pořadí oblíbenosti jsou trasy Malaga – Barcelona (42 %), Madrid – Sevilla (40 %), Madrid – Cordoba (32 %) a Madrid – Malaga (29 %).
Závěrem chceme popřát všem cestovním kancelářím a agenturám, aby se jim podařilo v roce 2024 rozšířit svoje portfolio služeb ve Španělsku i o vlakovou dopravu. A rádi bychom poděkovali všem, kdo pracují v cestovním ruchu, za jejich neúnavnou propagaci Španělska a popřáli v novém roce španělskou radost, optimismus a veselí!
Za tým španělské kanceláře pro cestovní ruch OET Vídeň přeje vše nejlepší Zuzana Churanová.