NovinkyPartnerská sekceUdržitelná dopravaUdržitelná turistika

Peugeot 408 e-GT hybrid 225. Vláčná šelma s elektrodrápky

Na cestu k elektromobilní výzvě, která mění automobilový svět, nasedněte nejlíp do hybridu. V novém Peugeotu 408, atraktivním fastbacku, bude velice příjemná, komfortní, a tím efektivní.

Foto: Michal Beránek

Peugeot zde (od nového roku na trhu) předvádí svůj pohled na ekologickou účinnost a snížení spotřeby i emisí CO2. Ano, hybridní vozy můžeme vnímat jako postupný a plynulý přechod k elektromobilitě. Zvykáme si na „elektro“ režim, ale stále máme k dispozici tradiční „benzinový“. A elektromotor už nezabere půlku zavazadlového prostoru a nepřidá citelnou zátěž jako ještě před pár lety.

Až honosně plynulá a pohodlná jízda

Tady se plug-in hybridní motory nabízejí ve verzích 225 e-EAT8 (výkon 180 k/132 kW) nebo 180 e-EAT8 (výkon 150 k/81 kW), vždy s pohonem dvou kol, elektromotorem o výkonu 81 kW a osmistupňovou automatickou převodovkou. Nejde ani tak o změnu jízdních vlastností, ty jsou velice komfortní a plynulé, což zajišťuje konstrukční charakter. Spíše o praktické vnímání.

Lithium-iontová elektrobaterie (s kapacitou 12,4 kWh a výkonem 102 kW) obstará dojezd/resp. ušetří cca 40 kilometrů, při úsporné jízdě nebo brzdění rekuperuje, tedy se lehce dobíjí, což ukazuje jeden ze dvou hlavních „budíků“ na palubní desce. Dál už jedete na benzin.

Foto: Michal Beránek

Režimy elektro vs. benzin se mění automaticky, nijak je nezaznamenáte, natož abyste se jimi museli zabývat. Řešíte pouze následné dobití, kabely vozíte s sebou. Ve standardní zásuvce se tak stane za sedm hodin, v zesílené za 3:50 a s pomocí wallboxu za 1:55. Tedy v čase, kdy auto nepoužíváte, ne že byste se dostatečně dobili u pumpy na kafi. Více to tedy využijete v každodenním provozu než při dálkových cestách.

Spalovací motor je tříválec PureTech 1,2 o výkonu 130 k s nejpřísnějšími emisními limity a už samozřejmým systémem start x stop, šetřícím provoz na křižovatkách. Brzy přibude i plně elektrická verze motoru, dieselový se nedělá.

V kombinaci s nízkou hmotností (1396 kg) a aerodynamikou vozu (koeficient odporu vzduchu 0,317) se dostaneme ke skutečně výjimečně pohodlné jízdě. A to včetně odhlučnění. Pohonná soustava si pro zachování plynulosti občas podřadí. Na druhou stranu dokáže vyrazit i pěkně svižně, nejlíp ve sport režimu. Tuhost karoserie optimalizuje více konstrukčních prvků, postavena je na platformě EMP2 s vpředu nezávisle zavěšenými koly s nápravou, vzadu nezávislé s víceramennou nápravou. Brzdy používá kotoučové s plovoucími třmeny a vpředu i vnitřním chlazením. Poloměr otáčení 11,18 metru v součinnosti s kamerami zvyšuje obratnost v městském provozu.

Když vám auto namasíruje záda

Foto: Michal Beránek

Komplexně 408 navazuje na ne tak dávno uvedenou 308 SW a posouvá ji až ke špičce segmentu C, kde měl v posledních letech Peugeot úspěch s SUV 3008 a 5008. Tady potěší návrat k tradiční velikosti osobního vozu. Ale mohutnější a nabitější. Tedy už o něco vyšší střední třídy. Činí tak s dravým dynamickým designem, ale také vybavený veškerými špičkovými technologiemi. Vyrábí se na domácí základně ve francouzském Mulhouse, pro asijský trh pak v čínském Čcheng-tu.

Už jeho silueta působí na první pohled impozantně. Nejen šelma, ale hned král zvířat, pomyslí si milovník značky. Za to mu za odměnu večer zasvítí při na/vystupování nové logo se lvem u nohou. Ostré linie a mřížku karoserie v barvě karoserie zvýrazňuje nový znak se lví hlavou (už ho nesla zmíněná 308). Mezi zvýšenými předními blatníky je neviditelně zasazena dlouhá kapota.

Foto: Michal Beránek

Světelný podpis vpředu připomíná tesáky, vzadu tři drápy. Také zadní nárazník obráceným tvarem přidává na agresivitě vzhledu. Stejně geometrický design dvacetipalcových ráfků s velkými 720mm koly, dodávajících vizuální efekt při nižších rychlostech. Novému vozu sluší i modrá barva Obsession, premiérová ze šesti nabízených odstínů.

Sebevědomě atletický, ale i modernisticky designový a technologický vjem pokračuje uvnitř, podpořený LED ambientním osvícením. Sedíte sice nízko, ale pocitově v dostatečném prostoru, i ve druhé řadě zbývá pro kolena 188 mm. Sedadla z vybraných materiálů (nopková látka, Alcantara, barevná kůže Nappa…) mají certifikát AGR (Akce pro zdravá záda) a mohou být dovybavena desetibodovým elektrickým nastavením. Kromě vyhřívání nabízejí i pneumatickou masážní funkci v několika variantách. Větráky najdete docela vysoko, skoro v úrovni hlavy, což ale zajišťuje lepší tepelný komfort s veškerým ohlídáním kvality vzduchu.

Zavazadlový prostor 536/1611 (+36 litrů pod kobercem vzadu) doplňuje otvor na lyže v zadní lavici 2/3-1/3. Provedení GT dovoluje ovládat sklopení zadních sedaček tlačítky ze zavazadlového prostoru.

Vlídně přístupný i-Cockpit, jako když si čtete v knize

Kabina opět navazuje na 308 v charakteru i-Cockpit. Malý kompaktní závoďácký volant, na desetipalcovém displeji dva základní budíky s jasnou informací o rychlosti a spotřebou elektro/palivo. Umístěn v úrovni očí. Uprostřed desky o něco níže je pak druhý dotykový displej s přehlednou nabídkou dalších služeb, navigace a rádia. Přepínače i-toggles simulují otevřenou knihu a představují klávesové zkratky. Ovladače vozu (R, N, D, P + B rekuperační brzdění nebo M u spalovacího motoru pro manuální volbu převodových stupňů) jsou na dosah zkraje středové konzoly. Ta se pak s dvěma přihrádkami (obsah 33 litrů) a roletkou mírně nasměruje ke spolujezdci. Řidič ještě může volit režimy Electric, Eco, Hybrid, Normal a Sport.

Foto: Michal Beránek

Pochvalu zaslouží i nový hi-fi systém Focal s deseti reproduktory a dvanáctikanálovým zesilovačem 690 W. Infotainment obstojí jako přehledný a variabilní. Prostřednictvím bluetooth propojíte dva telefony současně. Překvapila jen absence tradičních USB vstupů pro dobíjení mobilu, najdete tu pouze menší USB-C. Navigace TomTom se dokáže aktualizovat přímo přenosem dat telekomunikační sítě. Ke všem funkcím zajistí přístup pokyn OK Peugeot s rozpoznáváním hlasu. V palubním systému najdete i dokumentaci a výukové programy.

Asistenční systémy zajišťující bezpečnost a pohodlí používají šest kamer a devět radarů. Zmiňme ty nejhlavnější. Adaptivní noční vidění rozpozná zvířata, chodce nebo cyklisty, ještě než se objeví v dosahu dálkových světel. Po zařazení zpátečky sledujete i prostor za vozem. Sledování mrtvého úhlu obsáhne 75 metrů. Automatické nouzové brzdění pracuje v rychlosti 7–140 km/h. Rozšířené rozpoznávání dopravních značek se objeví na digitálním panelu. Nové funkce jako třeba poloautomatickou změnu jízdního pruhu nebo doporučení rychlosti slibuje ještě chystaný balíček Drive Assist 2.0. Už teď oceníte i bezklíčový přístup a otvírání víka kufru bez rukou.

K dispozici jsou tři stupně výbavy Allure (cena od 830 000 Kč) přes Allure Pack až po náš nejvyšší GT s modelem hybrid 225 + EAT8 (za 1 215 000 Kč).

Foto: Michal Beránek

Peugeot 408 e-GT hybrid 225

Motor                              225 e-EAT8, spalovací objem 1598 ccm, výkon 132/180 kW/k,
elektrický výkon 81/110 kW/k,
maximální kumulovaný výkon 165/225 kW/k

Baterie                             LiOn 12,4 kW, záruka 8 let (nebo 160 000 km)

Převodovka                      8stupňová automatická

Maximální rychlost          235 km/135 km elektro

Spotřeba                          kombinovaná 1,2 l/100 km, reálná 6,5 l/100 km, elektřina 5-7 kWh/100 km

Objem palivové nádrže    40 l

Emise                                26 CO2 g/km

Rozměry                           délka 469 cm x 148 cm výška x 185,9 cm šířka se sklopenými zrcátky x 279 cm rozvor

Zavazadlový prostor         536 litrů/po sklopení zadních opěradel 1611 litrů

Cena                                 1 215 000 Kč

 

Tomáš Nohejl

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button