Peugeot 408 e-GT hybrid 225. Vláčná šelma s elektrodrápky
Na cestu k elektromobilní výzvě, která mění automobilový svět, nasedněte nejlíp do hybridu. V novém Peugeotu 408, atraktivním fastbacku, bude velice příjemná, komfortní, a tím efektivní.
Peugeot zde (od nového roku na trhu) předvádí svůj pohled na ekologickou účinnost a snížení spotřeby i emisí CO2. Ano, hybridní vozy můžeme vnímat jako postupný a plynulý přechod k elektromobilitě. Zvykáme si na „elektro“ režim, ale stále máme k dispozici tradiční „benzinový“. A elektromotor už nezabere půlku zavazadlového prostoru a nepřidá citelnou zátěž jako ještě před pár lety.
Až honosně plynulá a pohodlná jízda
Tady se plug-in hybridní motory nabízejí ve verzích 225 e-EAT8 (výkon 180 k/132 kW) nebo 180 e-EAT8 (výkon 150 k/81 kW), vždy s pohonem dvou kol, elektromotorem o výkonu 81 kW a osmistupňovou automatickou převodovkou. Nejde ani tak o změnu jízdních vlastností, ty jsou velice komfortní a plynulé, což zajišťuje konstrukční charakter. Spíše o praktické vnímání.
Lithium-iontová elektrobaterie (s kapacitou 12,4 kWh a výkonem 102 kW) obstará dojezd/resp. ušetří cca 40 kilometrů, při úsporné jízdě nebo brzdění rekuperuje, tedy se lehce dobíjí, což ukazuje jeden ze dvou hlavních „budíků“ na palubní desce. Dál už jedete na benzin.
Režimy elektro vs. benzin se mění automaticky, nijak je nezaznamenáte, natož abyste se jimi museli zabývat. Řešíte pouze následné dobití, kabely vozíte s sebou. Ve standardní zásuvce se tak stane za sedm hodin, v zesílené za 3:50 a s pomocí wallboxu za 1:55. Tedy v čase, kdy auto nepoužíváte, ne že byste se dostatečně dobili u pumpy na kafi. Více to tedy využijete v každodenním provozu než při dálkových cestách.
Spalovací motor je tříválec PureTech 1,2 o výkonu 130 k s nejpřísnějšími emisními limity a už samozřejmým systémem start x stop, šetřícím provoz na křižovatkách. Brzy přibude i plně elektrická verze motoru, dieselový se nedělá.
V kombinaci s nízkou hmotností (1396 kg) a aerodynamikou vozu (koeficient odporu vzduchu 0,317) se dostaneme ke skutečně výjimečně pohodlné jízdě. A to včetně odhlučnění. Pohonná soustava si pro zachování plynulosti občas podřadí. Na druhou stranu dokáže vyrazit i pěkně svižně, nejlíp ve sport režimu. Tuhost karoserie optimalizuje více konstrukčních prvků, postavena je na platformě EMP2 s vpředu nezávisle zavěšenými koly s nápravou, vzadu nezávislé s víceramennou nápravou. Brzdy používá kotoučové s plovoucími třmeny a vpředu i vnitřním chlazením. Poloměr otáčení 11,18 metru v součinnosti s kamerami zvyšuje obratnost v městském provozu.
Když vám auto namasíruje záda
Komplexně 408 navazuje na ne tak dávno uvedenou 308 SW a posouvá ji až ke špičce segmentu C, kde měl v posledních letech Peugeot úspěch s SUV 3008 a 5008. Tady potěší návrat k tradiční velikosti osobního vozu. Ale mohutnější a nabitější. Tedy už o něco vyšší střední třídy. Činí tak s dravým dynamickým designem, ale také vybavený veškerými špičkovými technologiemi. Vyrábí se na domácí základně ve francouzském Mulhouse, pro asijský trh pak v čínském Čcheng-tu.
Už jeho silueta působí na první pohled impozantně. Nejen šelma, ale hned král zvířat, pomyslí si milovník značky. Za to mu za odměnu večer zasvítí při na/vystupování nové logo se lvem u nohou. Ostré linie a mřížku karoserie v barvě karoserie zvýrazňuje nový znak se lví hlavou (už ho nesla zmíněná 308). Mezi zvýšenými předními blatníky je neviditelně zasazena dlouhá kapota.
Světelný podpis vpředu připomíná tesáky, vzadu tři drápy. Také zadní nárazník obráceným tvarem přidává na agresivitě vzhledu. Stejně geometrický design dvacetipalcových ráfků s velkými 720mm koly, dodávajících vizuální efekt při nižších rychlostech. Novému vozu sluší i modrá barva Obsession, premiérová ze šesti nabízených odstínů.
Sebevědomě atletický, ale i modernisticky designový a technologický vjem pokračuje uvnitř, podpořený LED ambientním osvícením. Sedíte sice nízko, ale pocitově v dostatečném prostoru, i ve druhé řadě zbývá pro kolena 188 mm. Sedadla z vybraných materiálů (nopková látka, Alcantara, barevná kůže Nappa…) mají certifikát AGR (Akce pro zdravá záda) a mohou být dovybavena desetibodovým elektrickým nastavením. Kromě vyhřívání nabízejí i pneumatickou masážní funkci v několika variantách. Větráky najdete docela vysoko, skoro v úrovni hlavy, což ale zajišťuje lepší tepelný komfort s veškerým ohlídáním kvality vzduchu.
Zavazadlový prostor 536/1611 (+36 litrů pod kobercem vzadu) doplňuje otvor na lyže v zadní lavici 2/3-1/3. Provedení GT dovoluje ovládat sklopení zadních sedaček tlačítky ze zavazadlového prostoru.
Vlídně přístupný i-Cockpit, jako když si čtete v knize
Kabina opět navazuje na 308 v charakteru i-Cockpit. Malý kompaktní závoďácký volant, na desetipalcovém displeji dva základní budíky s jasnou informací o rychlosti a spotřebou elektro/palivo. Umístěn v úrovni očí. Uprostřed desky o něco níže je pak druhý dotykový displej s přehlednou nabídkou dalších služeb, navigace a rádia. Přepínače i-toggles simulují otevřenou knihu a představují klávesové zkratky. Ovladače vozu (R, N, D, P + B rekuperační brzdění nebo M u spalovacího motoru pro manuální volbu převodových stupňů) jsou na dosah zkraje středové konzoly. Ta se pak s dvěma přihrádkami (obsah 33 litrů) a roletkou mírně nasměruje ke spolujezdci. Řidič ještě může volit režimy Electric, Eco, Hybrid, Normal a Sport.
Pochvalu zaslouží i nový hi-fi systém Focal s deseti reproduktory a dvanáctikanálovým zesilovačem 690 W. Infotainment obstojí jako přehledný a variabilní. Prostřednictvím bluetooth propojíte dva telefony současně. Překvapila jen absence tradičních USB vstupů pro dobíjení mobilu, najdete tu pouze menší USB-C. Navigace TomTom se dokáže aktualizovat přímo přenosem dat telekomunikační sítě. Ke všem funkcím zajistí přístup pokyn OK Peugeot s rozpoznáváním hlasu. V palubním systému najdete i dokumentaci a výukové programy.
Asistenční systémy zajišťující bezpečnost a pohodlí používají šest kamer a devět radarů. Zmiňme ty nejhlavnější. Adaptivní noční vidění rozpozná zvířata, chodce nebo cyklisty, ještě než se objeví v dosahu dálkových světel. Po zařazení zpátečky sledujete i prostor za vozem. Sledování mrtvého úhlu obsáhne 75 metrů. Automatické nouzové brzdění pracuje v rychlosti 7–140 km/h. Rozšířené rozpoznávání dopravních značek se objeví na digitálním panelu. Nové funkce jako třeba poloautomatickou změnu jízdního pruhu nebo doporučení rychlosti slibuje ještě chystaný balíček Drive Assist 2.0. Už teď oceníte i bezklíčový přístup a otvírání víka kufru bez rukou.
K dispozici jsou tři stupně výbavy Allure (cena od 830 000 Kč) přes Allure Pack až po náš nejvyšší GT s modelem hybrid 225 + EAT8 (za 1 215 000 Kč).
Peugeot 408 e-GT hybrid 225
Motor 225 e-EAT8, spalovací objem 1598 ccm, výkon 132/180 kW/k,
elektrický výkon 81/110 kW/k,
maximální kumulovaný výkon 165/225 kW/k
Baterie LiOn 12,4 kW, záruka 8 let (nebo 160 000 km)
Převodovka 8stupňová automatická
Maximální rychlost 235 km/135 km elektro
Spotřeba kombinovaná 1,2 l/100 km, reálná 6,5 l/100 km, elektřina 5-7 kWh/100 km
Objem palivové nádrže 40 l
Emise 26 CO2 g/km
Rozměry délka 469 cm x 148 cm výška x 185,9 cm šířka se sklopenými zrcátky x 279 cm rozvor
Zavazadlový prostor 536 litrů/po sklopení zadních opěradel 1611 litrů
Cena 1 215 000 Kč
Tomáš Nohejl